مقاله ها
 
 
 
سیستم حضور و غیاب;
فیش حقوق
نواقص کتب درسی با تخریب برطرف نمی شود

بهرام محمدیان در نهمین نشست سالانه روسای گروه‌های بررسی و تحلیل محتوای آموزش و پرورش که در محل مرکز رفاهی و آموزشی فرهنگیان امام سجاد (ع) برگزار شد، اظهار کرد: آموزش و یاددهی یک امر ضروری است. علم سه چیز است: آیاتی که جهان‌بینی ما را می‌سازد، آیاتی که اخلاق و روابط اجتماعی را و آیاتی که حقوق و تکلیف ما را تنظیم می کند. تمدن جاهلی باید به تمدن کتاب‌محور برگردد.
‎وی با بیان اینکه «تمدن جاهلی باید به تمدن کتاب‌محور برگردد»، ادامه داد: در کنار این سه علم، علوم دیگری هم هست که بایسته و شایسته‌های زندگی ما را بیان می‌کند و عمل به آن‌ها ما را از جاهلیت نجات می‌دهد.
‎مشاور وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مفاهیمی که در سند بنیادین آموزش و پرورش آمده است، اول باید برای خودمان تبیین و ملکه شود؛ زیرا وظیفه داریم اهداف روشن و انسانی آن را به دانش‌آموزان منتقل کنیم تا آن‌ها به مراتب حیات طیبه دست یابند.
‎وی ادامه داد: آموزش وپرورش یک هدف انسانی و الهی را پیش رو دارد و تمام ما را مکلف کرده تا به دانش‌آموزان کمک کنیم و موقعیت‌هایی برایشان به وجود آوریم که بتوانند به مراتب حیات طیبه دست یابند؛ یعنی زندگی شایسته یک مسلمان را داشته باشند.
‎محمدیان تصریح کرد: ما در بودن با سنگ و گیاه و نباتات فرقی نداریم، در رشد هم با گیاهان مشترک هستیم، در نفَس و حیات هم با حیوانات مشترک هستیم و در نطق و صحبت‌کردن با انسان‌ها برابر هستیم ‎و این تعلیمات و آموزش است که حیات مومنانه را برای مسلمان ایجاد می‌کند.
‎رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه گفت: حیات طیبه رشد و نمود، پیوستگی و معنای وجود مشترک را داراست. دست‌یابی به حیات طیبه کاری است که آموزش و پرورش باید انجام دهد. رشد عقلانی و جسمانی می‌تواند با فراز و فرود در حیات انسانی به‌وجود آید، اما تعلیم و تربیت، رشد دانش را تعمیق می‌بخشد و مربیان زمینه‌ساز صحیح و عمیق حرکت‌کردن انسان هستند.
محمدیان گفت: رفع نیازها، تنوع، تخصص، مهارت و توانایی را طلب می‌کند و در این راستا شبکه تعیلم و تربیت مدد می‌رساند تا استعدادها شکوفا شود.
وی تصریح کرد: شناسایی این نیازها از طریق دستگاه‌های سیاستگذار، نظریه‌های کارشناسی، دانش‌آموزان، خانواده‌ها، مطالعات تطبیقی و بین‌المللی صورت می‌گیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنام‌ریزی آموزشی با بیان اینکه «نوشتن کتب درسی کار دشواری است»، عنوان کرد: ممکن است در کتاب‌های درسی نواقصی وجود داشته باشد که این امر نیاز به نقد با فرایند علمی دارد، نه تخریب و ایرادگیری.
بازگشت به ليست اخبار