مقاله ها
 
 
 
سیستم حضور و غیاب;
فیش حقوق
اعلام خطر در رشته‌های علوم پایه/دروس خودخوان در پایه دوازدهم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در بحث علوم پایه اعلام خطر می‌کنیم، گفت: داوطلبان رشته ریاضی به لحاظ کمی و کیفی کاهش داشته است.

اعلام خطر در رشته‌های علوم پایه/دروس خودخوان در پایه دوازدهم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی زرافشان در نشست خبری با رسانه‌ها  روز يكشنبه 7 مرداد ماه 97 درباره مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو، اظهار کرد: بر اساس قانون سال 92 سه روش برای پذیرش پیش‌بینی شده بود که عبارتند از پذیرش صرفا بر مبنای سابقه تحصیلی، پذیرش بر مبنای سابقه تحصیلی و آزمون دروس عمومی و پذیرش بر مبنای سابقه تحصیلی و دروس عمومی و تخصصی که در هر سه روش سابقه تحصیلی موثر است اما در روش پذیرش صرفا براساس سابقه تحصیلی سهم نمرات دوران متوسطه در پذیرش داوطلبان 100 درصد است.

وی افزود: در حال حاضر باید 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها براساس سابقه تحصیلی تکمیل شود که این هدف محقق شد و برای دو روش دیگر سهم سابقه تحصیلی 25 درصد  و سهم کنکور 75 درصد بود که در آخرین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو پیشنهاد شد امسال سهم سابقه تحصیلی برای فارغ‌التحصیلان نظام جدید 30 درصد و صرفا از دروس نهایی پایه دوازدهم و فارغ التحصیلان سالهای قبل 25 درصد بر مبنای سالهای متوسطه و 5 درصد برای دورس پیش دانشگاهی باشد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: هم اکنون بحث تفاوت دسترسی مناطق و استان‌های کشور به کیفیت آموزشی مطرح است که برای این موضوع در کنکور سهمیه ها مطرح بود و مناطق کشور به سه گروه تقسیم شده‌اند که براساس میزان کم برخورداری از سهمیه بهره‌مند می‌شوند و این موضوع تفاوت در دسترسی به آموزش و پرورش مطلوب را جبران می‌کند و برای نمرات امتحانات نهایی نیز این مسئله مدنظر است.

وی با اشاره به اینکه کنکور واقعیتی در کنار نظام آموزشی است و آسیب‌هایی به آن وارد می‌کند، افزود: باید تلاش کنیم تا آسیب‌ها را کاهش دهیم و به دانش آموزان کمک کنیم مسیر را به آسانی طی کنند. در برنامه درسی ملی دانش آموزان به سه گروه فنی و حرفه‌ای، کاردانش و نظری تقسیم می‌شوند و با این هدف تربیت می‌شوند که بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه وارد بازار کار شوند. در حقیقت برنامه درسی ملی نیز مسیر دانش آموزان را ورود به دانشگاه تعریف کرده است. بنابراین در شرایطی که پدیده‌ای به نام کنکور پیش رو است باید دانش‌آموزان را برای موفقیت همراهی کنیم.

*در بحث کنکور ایران باید با چین و ژاپن مقایسه شود

زرافشان تأکید کرد: در بحث کنکور نباید ایران را با کشورهای اروپایی و آمریکایی مقایسه کنند چرا که این کشورها کنکور ندارند و آموزش‌های مهارتی به گونه‌ای ارائه می‌شود که دانش آموزان داوطلب ورود به دانشگاه نیستند. فردی در این باره خاطره‌ای تعریف می‌کرد که دریکی از کشورهای اروپایی و در کلاس درس 27 نفره فقط دو دانش آموز متقاضی ورود به دانشگاه بودند که یک نفر ایرانی و یک نفر چینی بود. در بحث کنکور باید خود را با چین و ژاپن مقایسه کنیم. در چین کنکور با شرکت 9 میلیون و 700 هزار داوطلب برگزار می‌شود که 93 درصد آنها در کلاس های کنکور شرکت کرده‌اند.

*وقتی افزایش سوابق تحصیلی چاره ساز نمی‌شود

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: زمانی که کنکور به این روش برگزار می‌شود باید شرایط را برای دانش آموزان فراهم کنیم. وزارت آموزش و پرورش سالها به عنوان یک مطالبه اعمال سابقه تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها را مطرح می‌کرد که در نهایت این موضوع قانون شد. البته در قانون آمده است سهم سوابق تحصیلی 90 درصد شود به شرط آنکه در هر پایه 10 درس جزو امتحانات نهایی باشد که ما با آن مخالف هستیم چون این موضوع نمی‌تواند معضل کنکور را حل کند و هم اکنون که 85 درصد ظرفیت دانشگاه از طریق سوابق تحصیلی تکمیل می‌شود هنوز یک میلیون دانش آموز در کنکور شرکت می‌کنند و تا زمانی که این مشکل حل نشود افزایش سوابق تحصیلی کمک نمی‌کند اما افزایش آن تاحدی که نسبت متوازن برقرار شود مهم است.

*دروس خودخوان در پایه دوازدهم

وی با اشاره به اینکه اگر کنکور رونق یابد دانش آموزان کتاب‌های درسی را کنار گذاشته و فقط تست می‌زنند بیان کرد: اعمال سوابق تحصیلی در کنکور کمک می‌کند تا دانش آموزان کتاب‌های درسی را به صورت مفهومی بخوانند و اگر می‌گوییم سابقه تحصیلی افزایش یابد می‌خواهیم فهم دانش آموزان از کتاب‌های درسی افزایش یابد. البته در پایه دوازدهم دروسی که جزو امتحانات نهایی نیستند تحت عنوان دروس خودخوان تعریف شده‌اند که دانش آموزان به شکل غیرحضوری و مجازی آنها را آموزش می‌بینند.

*فردا؛ اعلام نتایج آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی

زرافشان درباره آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی در پایه دهم عنوان کرد: 242 هزار داوطلب در این آزمون شرکت کرده بودند که 63 هزار و 598 نفر پذیرفته شده اند و نتایج آن فردا اعلام خواهد شد.

وی درباره حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد بیان کرد: دوره آموزش عمومی تا پایه نهم را شامل می‌شود و در دوره متوسطه نهم دانش‌آموزان به رشته های تخصصی می‌روند و نیمی از تخصصی را در مدرسه فراگرفته و نیمی دیگر را در دانشگاه می‌آموزند. در کشوری مانند ژاپن تا پایه نهم ارزشیابی دانش‌آموزان به شیوه توصیفی است و تمام مدارس دولتی هستند. اما وقتی دانش اموز وارد دبیرستان می‌شود مدارس برای ثبت نام بچه‌ها آزمون دارند و بیشتر مدارسی مورد استقبال قرار می‌گیرند که زمینه حضور در دانشگاه‌ها را فراهم کنند.

*هدف حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد حذف دغدغه کنکور تا پایه نهم بود

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برای حذف آزمون های ورودی مدارس سمپاد در پایه هفتم این هدف را داشتیم که دانش آموزان تا پایه نهم دغدغه کنکور را نداشته باشند. هم اکنون در رشته ریاضی برای هر داوطلب دو صندلی وجود دارد اما در آزمون مدارس نمونه دولتی از هر 10 نفر یک نفر پذیرفته می‌شوند که در مدارس سمپاد این نسبت بالاتر است.

زرافشان درباره هدایت تحصیلی دانش آموزان گفت: در هدایت تحصیلی براساس استعداد و علاقه دانش آموزان آنها را به رشته های مختلف هدایت می کنیم. و در این رابطه آزمون های مشاوره‌ای برگزار می‌شود که به خانواده‌ها کمک می‌کند به علایق واقعی فرزندان خود پی ببرند اما فضای عمومی کشور به این سمت حرکت می‌کند که حتما دانش آموزان در کنکور قبول شوند و در کشور با  این چالش مواجه هستیم در حالی که خانواده‌ها باید به استعداد و علایق دانش‌آموزان توجه کنند.

* شرایط ورود به رشته تجربی و ریاضی

وی ادامه داد: برای اینکه مشکل کارنامه و توصیه‌های مشاوره‌ای را حل کنیم، توصیه‌های مشاوره‌ای را به عنوان پیشنهاد مطرح کردیم اما انتخاب رشته براساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود هرچند که باید به سمتی برویم که آزمون‌های مشاوره‌ای دخیل باشند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در فرم هدایت تحصیلی اولویت الف تا د تعریف شده و برای ورود به رشته تجربی نمره علوم  14 و ریاضی 13 باشد و برای ورود به رشته ریاضی نمره علوم 13 و ریاضی 14 باشد. هم اکنون جو قالب جامعه ثبت‌نام در رشته تجربی است. بنابراین ممکن است دانش‌آموز نمره علومش 17 باشد اما رشته تجربی اولویت ج برای او تعریف شده باشد. چرا که ممکن است نفرات دیگر نمرات بالاتری را نسبت به او کسب کرده باشند در چنین شرایط تا جایی که ظرفیت مناطق اجازه می‌دهد برای ثبت نام در رشته تجربی با خانواده‌ها همراهی می‌کنیم اما باید توجه داشت که در آینده نزدیک پشت کنکوری‌های رشته تجربی به تعداد داوطلبان کنکور نزدیک می‌شود. 

زرافشان درباره هیئت امنایی شدن مدارس نمونه دولتی گفت: مدارس نمونه دولتی در مناطق کمتر برخوردار هیئت امنایی نمی‌شوند و گفتیم صرفا مدارس مناطق برخوردار می‌توانند به شکل هیئت امنایی اداره شوند. فلسفه تاسیس مدارس نمونه دولتی فقط در مناطق محروم را در آیین نامه دهه 60 داشتیم ولی در دولت دهم تجدیدنظر شد و آیین نامه مدارس نمونه مردمی احیاء شدند. با قانون جدید دوباره به آیین نامه دهه 60 برگشتیم و کماکان مدارس نمونه دولتی را در مناطق کم برخوردار خواهیم داشت و مدارس نمونه در مناطق برخوردار هیئت امنایی می‌شوند.

بازگشت به ليست اخبار