مقاله ها
 
 
 
سیستم حضور و غیاب;
فیش حقوق
«رونویسی» از مشق شب، حذف نمی‌شود

مديرکل دفتر آموزش دبستاني وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طرح جايگزيني مشق شب براي کلاس‌هاي اول تا سوم ابتدايي گفت: خواندن و رونويسي را بنا به اقتضاي پايه، حذف نمي‌کنيم اما رونويسي بايد به گونه‌اي باشد که دانش‌آموز احساس تکرار و انجام کار بيهوده را نداشته باشد و از انجام آن لذت ببرد.

مرتضی شکوهی- مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش

مرتضي شکوهي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره اهداف آموزش و پرورش از جايگزيني تکاليف مهارت محور به جاي مشق شب و همچنين چگونگي اجراي آن توضيحاتي ارائه و بيان کرد: يکي از موضوعاتي که همواره در آموزش و پرورش براي خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان يک دغدغه بوده، تکاليف در منزل است.

وي افزود: با توجه به مطالعات انجام شده و تجارب قبلي، شماري از معلمان به صورت خودجوش به منظور کاهش آسيب تکاليف شب، اقداماتي را انجام داده‌اند. اما آموزش و پرورش براي آنکه بتواند در اين زمينه يک برنامه منسجم را اجرا کند از سال گذشته مطالعاتي  پيرامون چگونگي جايگزين کردن تکاليفي که چندان مفيد نيستند و بچه‌ها انگيزه بالايي براي انجام آن ندارند را شروع کرد.

مديرکل دفتر آموزش دبستاني وزارت آموزش‌ و پرورش با بيان اينکه پس از برگزاري نشست‌هاي کارشناسي، دستورالعملي تهيه، آماده و از ابتداي سال تحصيلي ابلاغ شده است گفت: مدارس طبق اين چارچوب در پايه اول تا سوم به جاي مشق شب که انگيزه‌اي براي انجام آن ندارند، تکاليفي با رويکرد مهارت محور را انجام مي‌دهند.

شکوهي ادامه داد: البته در سال اول اجرا، در هر استان يک منطقه که شرايط لازم را داشته باشد انتخاب مي‌شود. پس از آن ارزيابي‌هاي لازم صورت مي‌گيرد و آسيب‌ها و موانع شناسايي مي‌شود تا طرح به تدريج توسعه يابد.

به گفته وي، تاکيد ما در اين طرح اين است که دانش‌آموزان تکاليفي را انجام دهند که هم انگيزه انجام آن را دارند و هم به ارتقاي مهارت‌هاي زندگي و بهبود جريان تحصيل‌شان کمک مي‌کند.

مديرکل دفتر آموزش دبستاني وزارت آموزش‌ و پرورش با بيان اينکه هدف ما اين است که تکاليف صرفا شامل تمرين و رونويسي و يکسري فعاليت‌هاي حافظه محور نباشد؛ بلکه فعاليت‌هاي عملي مرتبط با حوزه زندگي و مهارت‌هاي اجتماعي و آداب و رسوم و فرهنگ را در بگيرد گفت: يادگيري تنها در کلاس درس اتفاق نمي‌افتد و لازم است دانش‌آموزان فعاليت‌هايي را خارج از ساعات مدرسه براي تعميق و تثبيت يادگيري انجام دهند.

شکوهي ادامه داد: به عنوان مثال در درس علوم تجربي ممکن است تکليفي مانند جمع‌آوري برگ درختان و سنگ‌ها پيشنهاد شود و با کمک والدين در منزل انجام شود يا آنکه از دانش آموز خواسته شود درباره موضوعي از خانواده و اطرافيان کسب اطلاع کرده و نتيجه را در کلاس ارائه کند و يادگيري را از سطح کتاب و کلاس به محيط واقعي ببرد.

وي در پاسخ به اينکه آيا رونويسي از حروف و کلمات در درس «بخوانيم و بنويسيم» نيز در اين طرح حذف خواهد شد، گفت: خير، فعاليت‌هايي که در کتاب درسي پيش‌بيني شده اگر مهارت محور باشد ادامه مي‌يابد و اگر از جنس مهارتي نباشد معلم آنها را به تکاليف مهارت محور تبديل مي‌کند.

مديرکل دفتر آموزش دبستاني وزارت آموزش‌ و پرورش  افزود: خواندن و  رونويسي را بنا به اقتضاي پايه، حذف نمي‌کنيم اما رونويسي بايد به گونه‌اي باشد که دانش‌آموز احساس تکرار و انجام کار بيهوده را نداشته باشد. در واقع تکاليف را بايد طوري هدايت کنيم که دانش‌آموز با انجام آن هم ياد بگيرد و هم لذت ببرد.

شکوهي ادامه داد: هدف از رونويسي تقويت مهارت نوشتن است. در اين طرح براي تقويت مهارت نوشتن، به عنوان مثال دانش‌آموز نام تصاوير و اشياء را مي‌نويسد. در واقع روش و نوع فعاليت دانش‌آموز تغيير مي‌کند و اگر تا کنون مي‌گفتند کتاب را بگذار جلويت و از رويش بنويس، حالا ديگر اين کار را نمي‌کنند و به دانش آموز مي‌گويند که از پدرت بخواه سه جمله يا کلمه بگويد تا تو آن را بنويسي و روش‌هاي متنوعي براي اين منظور طراحي شده است.

بازگشت به ليست اخبار