مقاله ها
 
 
 
سیستم حضور و غیاب;
فیش حقوق
مؤسسات غیرحرفه‌ای کتاب‌های کمک‌ آموزشی؛ تمام تلاش‌های مؤلفان برای ماندگاری آثار تربیتی را از بین می‌برند

وزیر آموزش‌وپرورش در سیزدهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی گفت:مؤسسات غیرحرفه‌ای کتاب‌های کمک‌ آموزشی؛ تمام تلاش‌های مؤلفان کتاب های درسی برای ماندگاری آثار تربیتی را از بین می‌برند

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، سید محمد بطحایی در سیزدهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی که صبح امروز در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به حسن انتخاب نام‌گذاری سیزدهمین همایش با نام و یاد شهید محسن حججی، اظهار کرد: دستاوردی که در ایام دفاع مقدس به دست آوردیم سرمایه بقا برای نظام جمهوری اسلامی‌شده است و ایران باوجوداین سرمایه ملی روزبه‌روز پیشرفت و توسعه خود را شاهد است.

وی افزود: تقارن خوب دیگر این همایش با گرامیداشت هفته ملی کودک است، چراکه آموزش کودکان موضوعی است که بخشی از دغدغه صاحب‌نظران تعلیم و تربیت است و در فرایند نظام تعلیم و تربیت یکی از مهم‌ترین ارکان برنامه درسی و فرایند یاددهی و یادگیری تلقی می‌شود.

تا ۴سال آینده کتاب نو نگاشت نخواهیم داشت و اصلاحات در کیفیت برنامه درسی خواهد بود

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه کتاب درسی بخش عمده‌ای از برنامه درسی را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود تا در حوزه برنامه‌ریزی درسی مطابق با سند تحول بنیادین و زیر نظام مربوطه اصلاحاتی انجام شود و خوشبختانه امروز در حوزه دانش و تکنولوژی آموزشی یکی از برنامه‌های درسی پیشرفته را در نظام‌های آموزشی دنیاداریم و بابت این موضوع از مؤلفان و کارشناسان حوزه برنامه درسی قدردانی و تشکر می‌کنم.

بطحایی خاطرنشان کرد: تا ۴سال آینده کتاب نو نگاشت نخواهیم داشت، اما اگر اصلاحاتی نیاز باشد انجام خواهد شد و در کیفیت برنامه درسی سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه رئیس‌جمهور در آغاز سال تحصیلی از دانش آموزان خواستند تا کتب درسی خود را موردنقد قرار دهند، تأکید کرد: از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی می‌خواهم با تشکیل کارگروه تخصصی در نقد کتاب‌های درسی در تمام حوزه‌ها وارد شوند چراکه مسیر جدیدی را در اعتباربخشی برای ما می‌گشاید و دانش‌آموزی که در فرایند یادگیری قرار می‌گیرد و در ارزیابی پیشرفت تحصیلی باید نمره قبولی بگیرد و کتاب خود را موردبررسی قرار خواهد داد.

 

حجم فراوان کتاب‌های کمک‌آموزشی و جزوات؛ محتواهای آموزشی برنامه درسی ما را مورد خطر قرار داده است

بطحایی در ادامه افزود: امروز برنامه رسمی درسی در مدارس به‌شدت مورد تهدید قرارگرفته و حجم فراوانی از کتاب‌های کمک‌آموزشی و جزوات؛ محتواهای آموزشی، برنامه درسی ما را مورد خطر قرار داده است و هر چه مؤلفان نکات تعلیم و تربیت را در تألیف کتاب درسی در نظر می‌گیرند آن‌ها تأثیرات این مجموعه‌ها را از بین می‌برند و متأسفانه امروز در یک مبارزه و رقابتی قرارگرفته‌ایم که ازیک‌طرف کارشناس متخصص درسی تمام استانداردهای لازم را برای شکوفایی استعداد دانش آموزان در نظر می‌گیرند و از طرف دیگر مؤسسات غیرحرفه‌ای هستند که کتاب کمک‌درسی را توزیع می‌کنند و تمام تلاش‌های مؤلفان برای ماندگاری آثار تربیتی را از بین می‌برند.

 

مؤسسات غیرحرفه‌ای کتاب‌های کمک‌ آموزشی؛ تمام تلاش‌های مؤلفان برای ماندگاری آثار تربیتی را از بین می‌برند

وی افزود: به‌جای آنکه آثار یادگیری در نه ماه تحصیلی به بار بنشیند، مؤسسات آموزشی در فضایی غیرحرفه‌ای و در مدت کوتاهی می‌خواهند به نتیجه برسند و تا زمانی که آزمون و کنکور است، کتاب‌های کمک‌آموزشی و کلاس‌های تست زنی وجود خواهد داشت.

وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: تدریس هر نوع کتاب کمک‌آموزشی و برگزاری آزمون در مدارس دولتی و غیردولتی دوره ابتدایی ممنوع است و مصمم به اجرای این برنامه هستیم چراکه دانش آموزان در دوره ابتدایی ازنظر مسائل تربیتی و مهارتی ضعیف هستند.

بطحایی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تأکیددارند که نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور نظام آموزش‌وپرورش است و هیچ نظام دیگری نباید به رقابت با آموزش‌وپرورش بپردازد.

وی در ادامه گفت: یکی از دلایل رونق بازار مؤسسات غیرحرفه‌ای ضعفی است که ما در محتوای کتاب‌های درسی داریم و به همین دلیل فضایی در مدارس ایجادشده است که اگر دانش‌آموزی نمره ۲۰گرفت دانش‌آموز خوبی تلقی می‌شود و اگر نمرات دیگری داشته باشد در دسته‌بندی دیگری قرار می‌گیرد و متأسفانه اهداف پرورشی به نفع اهداف آموزشی هزینه شده است و در سبد یادگیری سهم اهداف پرورشی به‌شدت کاهش‌یافته است.

 

خانواده‌ها به‌عنوان مهمترین ارکان تغییر باید با گفتمان نوین آموزشی آشنا شوند

بطحایی تصریح کرد: آموزش‌وپرورش باید بر اساس نظام نوین آموزشی، آموزه‌های دینی و دستورات تعلیم و تربیت نوین که در کتاب‌های جدید علوم تربیتی تجویزشده است، باشد و خانواده‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان تغییر با این گفتمان آشنا بشوند و باید پذیرفته شود که دانش‌آموز زمانی موفق است که در کنار آموزش؛ اخلاق و مهارت هم داشته باشد و همه ما باید تلاش کنیم تا آموزش‌وپرورش را به‌تدریج به مسیر اصلی برگردانیم.

براي مشاهده عكس هاي اين همايش اينجا كليك نماييد.

بازگشت به ليست اخبار