مقاله ها
 
 
 
سیستم حضور و غیاب;
فیش حقوق
مفهوم ایثار و مقاومت در دروس همه پایه های تحصیلی آمده است

تهران- ایرنا- مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: مفهوم ایثار، مقاومت و شهادت در دروس تمامی پایه های تحصیلی و به طور صریح تنها نام شهید حسین فهمیده در کتاب های درسی اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، «محمدرضا رزاقی» روز شنبه در نشست خبری با موضوع یادواره 36 هزار شهید دانش‌آموز و سالگرد شهادت شهید فهمیده افزود: از آنجا که جایگیری مفاهیم و ارزش ها در اذهان دانش آموزان موضوع مهمی است در نشست هایی با معاونت های مختلف وزارت آموزش و پرورش تلاش داریم شهدای مدافع حرم شفاف تر در کتاب های درسی وارد شود.
رزاقی اظهار داشت: شرایط امروز جامعه بیش از هر زمان نیاز به ترویج فرهنگ ایثار، جوانمردی و جانفشانی در راه تحقق اهداف انقلاب اسلامی دارد شرایطی که به وضوح سلطه خواهی و جریانی که ابرقدرت ها به دنبال آن هستند تا جامعه و انقلاب ما را در تلاطم جدید قرار دهند ما را بر این می دارد تا با تعامل بیشتر به این موضوعات توجه ویژه کنیم.
وی تصریح کرد: امسال تقارن ۱۳ آبان روز دانش آموز با هشتم آبان روز شهادت حسین فهمیده و اربعین امام حسین (ع) فرصت مغتنمی را فراهم کرده تا بتوانیم این جریان و موقعیت را بهتر به تصویر بکشیم زیرا باور ما بر این است که شهدا جاودانه ترین متن ها برای ایثار و جانفشانی و شهدای دانش آموز سرآمدان همیشه تاریخ هستند.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش شهدای دانش آموز را در تراز ادبیات امروز جامعه و تیزهوش ترین ها توصیف کرد که تمامی آنها رتبه اول ورود به دانشگاه ها شدند اما دانشگاهی به نام رضوان الهی و ادامه داد: ۳۶ هزار شهید دانش آموز ثمره جانفشانی و ایثار ۵ هزار شهید فرهنگی، 27 هزار و 780 جانباز، چهار هزار و 703 آزاده و 77 رزمنده فرهنگی است.

معرفی مدارسی که بیشترین شهید دانش آموز را داشته اند
رزاقی با بیان اینکه به مناسبت سالروز گرامیداشت شهدای دانش آموز ۱۴ آبان ماه مراسمی در دبیرستان شاهد شهدای هفتم تیر با حضور معاون اول رئیس جمهوری، حجت الاسلام شهیدی نماینده ولی فقیه و معاون رئیس جمهوری در بنیاد شهید و ایثارگران، وزیر آموزش و پرورش و خانواده شهید فهمیده برگزار می شود، گفت: سعی می شود به هر اندازه بتوانیم جریان ایثار و فداکاری و انتخاب شهادت به عنوان یک راهبرد موثر را نشر دهیم.
وی با اشاره به اینکه در نظر است مدارسی که بیشترین شهدای دانش آموز را در دوران دفاع مقدس است، به جامعه معرفی کنیم، تصریح کرد: از جمله این مدارس در شهر تهران مدرسه سلمان فارسی از منطقه 17 با 157 شهید دانش آموز، در اصفهان دبیرستان شهید منتظری نف آباد با 234 شهید دانش آموز، هنرستان ابوذر ناحیه یک اصفهان با 129 شهید، ناحیه 5 اصفهان با 132 شهید، مدرسه امام خمینی کاشان با 114 شهید، دبیرستان شهیدان عبدالهی در آران و بیدگل با 114 شهید و مدرسه امام صادق در شهر قم با 160 شهید هستند.
رزاقی در ادامه به کیفیت‌بخشی مدارس شاهد اشاره کرد و گفت: برنامه‌های متعددی را در راستای تحقق این هدف در نظر گرفته ایم که چارچوب‌ آن تدوین و استانداردسازی‌ شده است تا فعالیت‌های آموزشی و پرورشی متناسب با آن پیش رود.
وی اظهار داشت: مدارس شاهد یک دست نیستند و ملاک ورودی دانش آموزان مبتنی بر کیفیت درسی نیست زیرا اجبار داریم برخی از دانش آموزان به دلیل مشمول ضوابط بودن ثبت نام شوند اما سعی می‌کنیم شرایط کیفیت آموزشی و پرورشی را ارتقا دهیم.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با استفاده از اجرای طرح پراکنده در مناطقی که دارای مدارس شاهد نیستند از جمله مناطق محروم و دور افتاده توانستیم امسال هزار و 800 دانش آموز دیگر مدارس را به سمت مدارس طرح پراکنده هدایت کنیم.
رزاقی درباره وضعیت ثبت نام دانش آموزان برای سال تحصیلی جدید نیز گفت: امسال پایه اول و دهم در مدارس با رشد دانش آموز همراه بود و در پایه هفتم افزایش چندانی نداشتیم اما شاهد رشد چشمگیر دانش آموزان در پایه دوازدهم بودیم.

* افزایش کلاس های درس مدارس شاهد
وی با بیان اینکه تعداد کلاس‌های درس در مدارس شاهد از 13 هزار و 894 کلاس در سال تحصیلی گذشته، به 14 هزار و 891 کلاس افزایش پیدا کرده است، افزود: آمار دقیق دانش آموزان 20 آبان ماه مشخص می شود اما سال گذشته 51 درصد دانش آموزان جامعه ایثارگری و 48 درصد غیر ایثارگر (دانش آموزان دارای رتبه های برتر علمی و یا حافظ قرآن) بوده اند و همانگونه که در اساسنامه‌ مدارس شاهد آمده ورود سایر دانش آموزان به این مدارس برای حفظ تعادل آموزشی و پرورشی مانعی ندارد.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در خصوص ارائه آموزش‌های مهارتی در مدارس شاهد نیز بیان داشت: آموزش‌های مهارتی را به دو روش یکی از طریق‌ انعقاد تفاهم‌نامه با معاونت آموزش متوسطه و دیگری از طریق برنامه‌های ویژه مدارس شاهد دنبال می کنیم.
رزاقی ادامه داد: بر اساس این برنامه‌ریزی‌ها تمامی دانش آموزان متوسطه اول امسال زیر پوشش آموزش‌های 'ایران مهارت' قرار می‌گیرند علاوه بر این مدیران مدارس شاهد متناسب با شرایط استانی و منطقه‌ای در هر سه مقطع تحصیلی، آموزش‌های مهارتی را برای دانش آموزان در نظر می‌گیرند.
وی به اجرای کاردانش‌ ضمیمه‌ برای مدارس شاهد از سال آینده اشاره کرد و افزود: قرار بر این بود تا این برنامه امسال اجرایی شود اما محقق نشد و از سال آینده هنرستان ضمیمه‌ با دو رویکرد آشنایی با مشاغل و اشتغال زایی‌ در دستور کار قرار می‌گیرد.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در رابطه با وضعیت نیروی انسانی در مدارس شاهد نیز توضیح داد: در مدارس شاهد ساعات مکملی‌ وجود دارد که جزء ساعات رسمی محسوب می‌شود به این ترتیب که در دوره ابتدایی این زمان 2 ساعت و در متوسطه اول و دوم 4 ساعته است که حق‌الزحمه معلمان برای این ساعات مکمل از طریق آموزش و پرورش پرداخت می‌شود و خانواده‌ها نباید مبلغی برای این منظور بپردازند.
بازگشت به ليست اخبار